3 tips voor het vinden van een perfect kerstpakket

3 tips voor het vinden van een perfect kerstpakket

Een kerstpakket uitzoeken is niet altijd even gemakkelijk. Het ene jaar is het duidelijk wat je je personeel wilt geven, maar vaker wel dan niet is het bijzonder lastig iets te bedenken wat iedereen blij maakt. Een perfect pakket maakt niet alleen blij, het motiveert ook en het maakt de ontvanger trots deel uit te maken van jullie bedrijf. Het budget dat je daarvoor hebt lijkt dan vaak laag en soms onmogelijk. Gelukkig zijn er allerlei manieren waarop je met een laag budget toch een origineel kerstpakket kunt samenstellen voor je personeel.

1.      Een jaarlijkse kerstpakket enquête

Waarom zou je proberen te gokken wat je medewerkers willen krijgen als je het ze ook gewoon kunt vragen? Veel werkgevers sturen jaarlijks een korte enquête rond waarin ze alle medewerkers om hun input vragen. Je geeft je personeel dan inspraak en dat werkt motiverend, maar je leert ook veel over wat de verwachtingen zijn. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om op te schrijven wat zij als het ideale kerstpakket zien. Ook kun je ze vragen wat er positief of juist negatief was aan het vorige pakket. En uiteraard vraag je ze wat ze dit jaar in hun kerstpakket zouden willen ontvangen. Door ze te betrekken maak je de kans op speculatie en onrealistische verwachtingen kleiner én krijg je zelf waardevolle informatie om te gebruiken bij het samenstellen van dit pakket.

2.      Richt je op overeenkomsten

Wil je iedereen tevreden stellen met je kerstpakket, dan doe je dat niet door een bepaald product te nemen. Zelfs een fles wijn zal niet door al je personeel worden gewaardeerd en bovendien is dat veel te standaard. Zoek daarom overeenkomsten die iedereen deelt en neem deze als uitgangspunt. Zo is er altijd het bedrijf waarvoor jullie werken en hebben al je medewerkers bijgedragen aan de successen van het afgelopen jaar. Nu kun je herkenning en begrip oproepen door te kiezen voor een kleur die in je huisstijl voorkomt. Gebruik een thema dat refereert naar een belangrijke gebeurtenis, zoals het behalen van bepaalde doelstellingen of het winnen van een belangrijk contract. Kies een kerstpakket dat refereert naar de diensten die jullie verlenen of de producten die jullie produceren of verkopen. Op die manier maak je de ontvangers trots, vertel je ze dat hun inspanningen niet aan je voorbij zijn gegaan en creëer je een gevoel van saamhorigheid.

3.      Bestel je kerstpakketten online

Een laatste tip die je veel grijze haren zal schelen is dat het veel relaxter en gemakkelijker is om je kerstpakket online te bestellen. Er zijn webwinkels met honderden opties en je vindt vast een pakket dat aansluit bij wat je nodig hebt. De prijs is lager, dus binnen budget blijven is gemakkelijker, en de kerstdrukte en –gekte gaat volledig aan je voorbij. Webwinkels zijn het hele jaar open, je hebt voldoende tijd om weloverwogen te kiezen en je levert niet in op kwaliteit. Gebruik deze drie tips en je originele kerstpakketten zijn elk jaar een groot succes.